Något av det tråkigaste som finns är när man som företagare har utfört en tjänst och levererat en produkt och sedan betalas inte fakturan i tid.
Då måste man som företagare ägna tid åt att kolla igenom bankkontot så att fakturan verkligen inte är betald, men kanske med fel referens eller liknande och sedan leta upp kundens kontaktuppgifter och kontakta denna för att driva in betalningen.
Om man inte får tag på kunden eller kontaktuppgifterna t.o.m. är felaktiga så att adressen eller telefonnummret inte existerar kan man misstänka att man blivit lurad.
Därför är det en bra ide att kolla upp kunderna innan man levererar en vara eller tjänst så att de inte har betalningsanmärkningar eller uppgivet felaktiga kontaktuppgifter.
Men detta är inte helt lätt som liten företagare, för inte heller dessa uppgifter säger allt om kunden. Företag som enbart sysslar med s.k. factoring d.v.s. att köpa fakturor och driva in pengar för obetalda fakturor har mycket bättre möjlighet att bedöma en kunds kreditvärdighet och kan göra en bättre bedömning av risken för att en faktura inte kommer att bli betald.
Då de har många kunder sprids också risken ut mellan dessa, så medans en stor faktura som inte betalas i det lilla företaget kan rubba hela likviditeten eller t.o.m. orsaka konkurs så är det ingen katastrof för factoringbolaget eftersom de vet ungefär hur stor andel av deras fakturor som kommer att bli betalda.
Så kan du ägna din tid åt något mer trevligt än att jaga betalningar från kunder.